Monday, June 11, 2012

Doa Qunut

Allahummahdini fiiman hadaiit
"Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang2 yang telah Engkau tunjuki

Wa'a finii fiiman 'afait
"Sejahterakanlah aku sebagaimana orang2 yang telah Engkau sejahterakan"
Watawallanii fiiman tawallaiit
"Pimpinlah aku sebagaimana orang2 yang telah Engkau pimpin"
Wabaariklii fiima a’thoaiit
"Berkatilah untukku apa2 yang telah Kau berikan padaku"
Wakinii (birrohmatika ) syarromaa qodhoiit
"Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan"
Fainna kataqdhii walayuqdhoo ‘alaik
"Sesungguhnya hanya Kau sahaja yang menetapkan dan tiada siapa yang berkuasa menetapkan sesuatu dari Kau"
Wainnahu layadzilluman walaiit
"Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu"
Wala ya'izzuman ‘adaiit
"Dan tidak mulia orang2 yang Kau musuhi"
Tabaarokta robbana wata ‘alaiit
"Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan Maha Tinggi"
Falakalhamdu ‘alama qodhoiit
"Maka bagi Engkaulah segala pujian di atas apa yang Engkau tetapkan"
Wa astaghfiruka wa atuubu ilaiik
"Aku memohon ampun dari Mu dan aku bertaubat kepada Mu"
wasallallahu ‘ala Sayyidinaa Muhammadin
"Dan semoga Allah mencurahkan rahmat dan sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad,..
nabiyil ummiyyi wa ‘alaa aalihi wasohbihi wasallam
..Nabi yang ummi dan sejahtera ke atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya"

Hukum baca doa qunut sunat muakkad tau..
Ustaz Azhar kata kalau tak baca pun sah solat. kalau baca dapat fadhilat, dapat pahala lebih..
Dan kalau tak silap ustazah saya pernah cakap dulu, kalau tak baca kena sujud sahwi.

Sujud sahwi pulak tak ada dalil khusus yang menyatakan bacaan sujud sahwi, baik dari Al-Quran, hadis Nabi SAW, mahupun perbuatan para sahabat..

ada yang baca "
Subhana man la yanamu wa la yas hu (Maha Suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa)"

kalau ikut
Syiekh Ibn Utsaimin,
bacaan sujud sahwi ikut bacaan masa sujud "Subhana Rabbiyal A’la Wabihamdihi (Maha Suci Allah yang Maha Tinggi dan Maha Terpuji)"
masa duduk antara dua sujud bacaan dia "
Rabighfirli (Ya Allah, ampunilah aku)"

Tak baca apa2 masa duduk antara dua sujud sahwi pun
tak merosakkan..

Wallahualam..


ttbe teringat yang awak pernah cakap dulu.. saja post utk tambah ilmu sama :)


kalau was was jugak dengan ape yang saya post ni, saya tgk dekat sini dan sini. dekat tempat lain pun saya tgk2 buat rujukan sama, lebih kurang dgn dua tu je :)

No comments:

Post a Comment