Thursday, June 21, 2012

Makna Bacaan Solat


Takbir
Allah Maha Besar

Al-Fatihah
kalau nak tahu, cari dekat archive -->

Rukuk



Maha Suci Tuhanku Yang Maha Besar dan dengan segala puji-pujianNya

I'tidal

Allah mendengar pujian orang yang memujiNya

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian

Sujud

Maha Suci Tuhanku yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujianNya

Duduk Antara 2 Sujud

Ya Allah, ampunilah aku

rahmatilah aku


cukupkanlah aku


angkatlah darjatku


berilah rezeki kepadaku


berilah petunjuk kepadaku


sihatkanlah aku


maafkanlah aku


Tahiyat Awal

segala kehormatan, keberkatan, kesejahteraan dan segala kebaikan dari Allah.


sejahtera untukmu wahai Nabi bersama rahmat Allah dan keberkatanNya.


sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.


aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi Nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Ya Allah, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya,

Tahiyat Akhir



sambungan..
Wahai Allah selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya,
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan ke atas keluarga Ibrahim,
Berkatilah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya,
Sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan ke atas keluarga Ibrahim,
Dan dalam alam ini sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

No comments:

Post a Comment